Firmu Medeko si mnohí z nás okamžite spoja s kovovýrobou svetovej kvality. Nedávno však spoločnosť, aj s podporou Slovak Business Agency, ukončila projekt „Rozvoj kritického myslenia a efektívnej komunikácie“, ktorý mal za cieľ u detí rozvíjať podnikavosť a mäkké zručnosti. O projekte sme sa porozprávali s KRISTÍNOU LANG, spolumajiteľkou a konateľkou firmy Medeko a správkyňou Medeko nadácie.
Ako sa firma, ktorá sa venuje výrobe odliatkov a opracovaniu kovov dostala k filantropii?
Našu firmu založil môj otec, ktorý od jej založenia vždy robil neziskové aktivity, či už individuálne alebo prostredníctvom firmy. Vždy sme pomáhali našim zamestnancom a celkovo komunite, v ktorej pôsobíme. Chceli sme však tieto aktivity aj trochu sformalizovať a upratať, a tak sme na 20. výročie firmy založili nadáciu.
Akým projektom a aktivitám sa v tomto smere venujete?
Nadácia má dve línie. Finančná podpora aktivít s cieľom zlepšiť kvalitu života v našom meste, kde podporujeme rôzne občianske združenia, projekty, eventy a pod. Druhou líniou je podpora mladých talentov. Organizujeme napríklad projekt Mladý Talent Považskej Bystrice a talenty podporujeme aj v priebehu roka.
Ako zapadá podpora talentov do kontextu vášho podnikateľského odvetvia?
Prvotne sme si plánovali, že budeme podporovať hlavne talenty technického zamerania prostredníctvom poskytovania štipendií a finančnej pomoci počas štúdia. Ale napokon sme svoju podporu rozšírili. Zistili sme však, že v dnešnej dobe je hlad po šikovných mladých ľuďoch v technickej oblasti a nikdy nemajú núdzu o prácu, či sebarealizáciu. Medeko pôsobí na Považí, v našom okolí je viacero strojárenských firiem, a tak priam bojujeme o šikovných ľudí do našich firiem. Absolventi odborov ako mechanik nastavovač, obrábač kovov sú rozchytaní ešte pred ukončením štúdia.
V rámci dotácie na podporu podnikavosti rozvíjate mäkké zručnosti. A aký prínos v tom vidíte pre študentov?
Mäkké zručnosti sme si vybrali preto, lebo sú potrebné pre všetkých ľudí bez ohľadu na odborné zameranie a aj odborne zdatný človek môže pohorieť pokiaľ nemá zvládnuté potrebné mäkké zručnosti.
Je dôvod, prečo ste sa zamerali v rámci rozvoja mäkkých zručností konkrétne na kritické myslenie a efektívnu komunikáciu?
Cítime, že sú to veľmi potrebné zručnosti, a v školských učebných osnovách ešte nemáme dostatočnú oporu. Kritické myslenie a komplexné riešenie problémov patrí medzi najžiadanejšie zručnosti na trhu práce. My sme sa zamerali na druhý stupeň základných škôl, lebo už tam treba so žiakmi pracovať a otvárať tieto témy.
Aký prínos u detí očakávate?
Zatiaľ je prínos takého vzdelávania ešte ťažko hmatateľný, ale veríme, že workshopy zanechali v deťoch pozitívne stopy. Žiaci počas interaktívnych workshopov prešli aktivitami o tom ako vnímať informácie, ako s nimi pracovať, vyhodnocovať, vysvetľovať, argumentovať či dokazovať svoje tvrdenia. Vyskúšali si prezentáciu, aspekty práce v tíme, konštruktívnu komunikácia aj základy vyjednávania.
Čo vás na rozvoji podnikavosti a mäkkých zručností v prvom momente zaujalo?
Výzva SBA ma veľmi potešila, lebo tejto téme je správne sa venovať a podporovať ju. Projektov na tému rozvoja podnikavosti je možné vymyslieť mnoho, lebo s týmito témami človek môže začať už v škôlke. Je dobré, keď už deti rozumejú základným pravidlám podnikania o tom ako funguje trh a rozvíjajú svoje mäkké zručnosti, lebo to ich môže len a len posunúť.
Aké máte odozvy na svoj projekt?
Každý workshop bol trošku iný, podľa toho akí boli účastníci a niekedy aj podľa toho, či bol v miestnosti prítomný učiteľ alebo nie. Každopádne, reakcie boli pozitívne, žiaci boli aktívni a veľmi pekne sa zapájali. Čo si z daného workshopu zoberú do ďalšieho života už záleží na nich. Viacerí pedagógovia workshopy tiež uvítali a vyjadrili záujem o workshop na tému kritického myslenia aj pre učiteľský zbor.
Plánujete v podobných aktivitách pokračovať?
Toto bol náš prvý projekt v danej oblasti, a veríme, že nie posledný. Ako som už povedala, téma je to aktuálna a potrebná z dlhodobého hľadiska, nerobíme to z dôvodu okamžitého prínosu pre našu firmu. Verím v myšlienku, že ak prispejeme k lepšej spoločnosti, bude nám lepšie všetkým.
Aké kompetencie a mäkké zručnosti (soft skills) by mal mať podľa vás ideálny zamestnanec 21. storočia?
Vo firme veľmi vnímame potrebu neustále sa učiť, posúvať sa ďalej, proaktívne a komplexne riešiť problémy na každodennej báze. U nás to nie je o tom, ako nasledovať rokmi zažité normy a postupy, ale ako sa posúvať, riešiť výzvy a zefektívňovať procesy. Kritické myslenie a efektívna komunikácia ide ruka v ruke s týmito schopnosťami.
Slovak Business Agency by malo ešte v tomto roku spustiť ďalšiu výzvu na podporu projektov na rozvoj podnikateľských zručností. Chcete vedieť o aké projekty by sme mali záujem?
Prečítajte si podrobnejšie informácie TU
V čom vidíte rezervy vo vzdelávaní vo vzťahu k vašej firme a podnikaniu?
Z môjho pohľadu má v slovenskom vzdelávacom procese žiak pasívnu funkciu, kde je jeho úlohou počúvať učiteľa, naučiť sa dané učivo a príliš nevymýšľať. Učitelia musia prejsť so žiakmi veľké množstvo učiva, ktorého využiteľnosť je niekedy v praxi veľmi otázna. Následne nie je priestor na prezentáciu vlastných názorov, prácu v tíme či riešenie prípadových štúdií. Potom však príde študent do reality, kde sa od neho očakáva pravý opak. Firma a okolie chce, aby prichádzal a prezentoval vlastné nápady, aby aktívne zasahoval do procesu a zlepšoval ho.
Považujete za dôležité prepájanie vzdelávania, resp. škôl so súkromným sektorom? Kde vidíte pridanú hodnotu?
Spoluprácu škôl a súkromného sektora vnímam ako dôležitý aspekt a ako dobrý príklad môžem uviesť strednú odbornú školu strojársku v našom meste, ktorá sa snaží úzko spolupracovať s lokálnymi zamestnávateľmi. Na základe aktuálnych potrieb firiem škola upravila učebné osnovy a otvorila nový študijný odbor, čím reflektovala na dopyt na trhu práce.
Ako vnímate pripravenosť žiakov a absolventov škôl na prácu a podnikanie vo vašom regióne?
Je to v závislosti od pozície. Čo sa týka CNC operátorov, máme šťastie že v tomto smere dobre funguje vyššie spomenutá SOŠ strojárska. Výhodou jej žiakov je v množstve praxe, ktorú môžu študenti na škole tohto typu absolvovať. Toto nám chýba u priemysloviek a vysokých technických škôl, kde sú študenti teoreticky zdatní, ale majú minimum výučby v praxi. Preto ich oslovujeme už počas štúdia a snažíme sa ich pritiahnuť cez platené brigády a prácu na rôznych projektoch.
Slovak Business Agency by mala ešte v tomto roku spustiť ďalšiu výzvu na podporu projektov na rozvoj podnikateľských zručností. Chcete vedieť o aké projekty by sme mali záujem?